به گزارش مردم گلستان به نقل از جام جم آنلاین؛ این کتاب روایتی از ساخت و توسعه بنای قدیمی تکیه معاون در کرمانشاه می باشد که با بیش از ۳۰۰ قطعه عکس به معرفی این تکیه تاریخی پرداخته و تمامی عکس های رنگی این کتاب اثر سهیل قنبرزاده می باشد.
این کتاب در قطع خشتی تمام گلاسه، جلد سخت، در ۲۵۰ صفحه، سال ۲۰۲۲ به چاپ رسیده است. متون این کتاب ارزشمند را مرحوم دکتر هادی سیف،یکی از مهمترین و پرکارترین مورخان و پژوهشگران حوزه هنرهای سنتی ای ( زاده ۱۳۲۶ شیراز، ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ) با قلم شیوای خود به رشته تحریر در آورده است.
او نخستین کسی است که اقدام به پژوهش درباره نقاشی قهوهخانهای و خیالیسازان کرد. کتابهای نقاشی روی چوب، نقاشی قالی ، نقاشی قلمکار، نقشآفرینی روی سنگ، نقاشی قهوهخانه، نقاشی روی کاشی، نقاشی روی گج، نقاشی پشت شیشه، سوته دلان نقاش، از قهوهخانه تا فرهنگسرای نیاوران، مجنونیها، دلشدگان هنر و دریاچههایی رو به بهشت ازجمله آثار وی می باشد.
سهیل قنبرزاده گرگری هنرمند گلستانی، دانش آموخته رشته مهندسی کشاورزی از دانشگاه آزاد اسلامی گرگان ، دارای درجه ۳ هنری در رشته عکاسی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، داور مسابقات عکاسی ، مولف کتاب عکاسی پایه آموزش عکاسی آنالوگ و دیجیتال ، گردآورنده مجموعه عکس کتاب چیدمان تجربه ، کتاب عکس اربعین ،کتاب عکس زنان گلستان ، عکاس کتاب فرهنگ مصور گیاهان تک لپه و برگزار کننده چندین نمایشگاه انفرادی و عمومی و برگزار کننده نمایشگاه عکس با عنوان «ایران، سرزمین تاریخ و طبیعت» در شهر کلگری کشور کانادا می باشد.
تکیۀ معاونالملک از جمله آثار زیبا و باشکوهی یادگار دوره قاجاریه در کرمانشاه واقع در بافت قدیم شهر، محله آبشوران قدیم، خیابان «حداد عادل» است.
این اثر در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۹۴۵ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست. کاشیکاریهای تکیه معاون الملک از نظر تکنیک ساخت، هفت رنگ هستند، از رنگ صورتی برای پیکرها و صورت استفاده شده و رنگهای قرمز، زرد، نارنجی روشن و سفید غالب شده است.
یکی از موضوعات اصلی که در این کاشیکاریها میبینیم، تصاویر تک چهره افراد شامل، پادشاهان باستانی و اسطورهای و رجال بزرگ سیاسی و مذهبی می باشد.
گروهی دیگر از کاشیهای تکیه معاون الملک، روایت تصویری از داستانهای شفاهیِ فرهنگ عامه شامل داستان کتابهایی همچون طوفانالبکا، حمله حیدری، مختارنامه و دیوان جودی است. نقاشیهای حماسی که درست نقطه اوج داستان را به بیننده نشان میدادند.
بهعلاوه از آنجایی که بنا کاربری مذهبی داشته، طبیعی است که تصاویر از داستانهای مذهبی یا مراسم مذهبی هم در آن انعکاس یافته باشد و دسته دیگر ه تصاویر، شامل داستانسرایی درباره پادشاهان میشود.